-2-  

1997 antogs MalinMatilda på konsthögskolan vid Umeå universitet och började där sin särskilda väg av konstnärligt undersökande och efterforskning. 1998 reste hon så till det ogästvänliga och kala Island för att delta i seminariet "Art in Nature: Nature in Art." 1999 arbetade MalinMatilda åter med spiritualitet i performancen "Passion Play", med pastor Ethan Acres, då hon intagande dansade som Salome med Johannes döparens huvud på ett fat. Samma år var hon också till Venedig biennalen och visade separatutställningen betitlad Multi-trauma på Galleri 60 (som behandlade sjukhusvistelsen och medvetslösheten). Sedan anslöt hon sig till Cirkus Skolan i Östersund och lärde sig att gå på lina.

I den nya årtusendet gjorde så MalinMatilda en pilgrimsresa till Den Lyckligaste Platsen på Jorden: Disneyland, liksom till Underhållningens Huvudstad i världen: Las Vegas. 2000 for hon också till Den Farligaste Staden i Världen: Johannesburg, för att påbörja, av alla saker, sitt lyckoprojekt, Happiness as an Art-Project.(Efteråt tog hon också med lite lycka tillbaka till Sverige genom att uppträda med ett energiskt afrikanskt dansnummer. Så for hon till Ljusens Stad: Paris och till Nice, på franska Rivieran (Europas Las Vegas). MalinMatilda lärde sig mycket om samarbete av konstnärsgruppen "Love & Devotion" (Carina Gunnars, Anna Kindgren, Ingrid Eriksson and Karin Jonsson). 2001 fortsatte MalinMatilda sitt lyckoprojekt genom att studera bröllopsritualer (den lyckligaste dagen i ens liv) i Singapore. Så for hon till Malaysia för att undersöka fakirernas smärtförnekande ritualer, som t ex Thaipusam. I Malaysias djungler spelade MalinMatilda in ljudet därifrån och i Beyond (expectation) tog hon med dessa djungelljud (som stämningsljud) först i taxibilar i Umeå, och så till det kyliga Ishotellet, norr om polcirkeln i Jukkasjärvi, Lappland.


klicka för föregående sida


klicka för nästa sida